Internet

Vi har næsten fibernet i Klarup

I Klarup er vores internet opbygget næsten som et fibernet. Vi har 13 km fiber gravet ned i byen, som udgår fra vores hoved station og ud til ca 80 “øer” rundt om i byen, de såkaldte D3 forstærkerskabe. I disse skabe sidder de aktive enheder, som konverterer datasignalerne fra fiberen til de coax kabler, som går ind til den enkelte husstand. Der er ca. 10 husstande om hver aktive enhed.

Coax kablerne er kobber kabler, men de må ikke forveksles med telefon kabler, idet de leder signalet meget bedre end telefonkablerne og næsten ligeså godt som fiberen.

Hastighed

Klarup Kabelnet har kun Internet med en hastighed, nemlig:

300/300

Opnåelse af maximal hastighed forudsætter at brugerens udstyr, dvs router, PC, Tablet mm kan håndtere hastigheden.

Vil du kontrollere din hastighed, anbefaler vi at du kobler en nyere PC direkte i det udleverede modem og bruger Speedtest.net hastighedstest og vælger serveren i Hirtshals eller Tranbjerg. For at få en korrekt måling af den hastighed vi leverer, skal du sørge for følgende:

  • Foretag målingen direkte på dit modem
  • Luk alle kørende programmer
  • Slå din indbyggede firewall og dit antivirus program fra (husk at slå den til igen efter testen)
  • Brug en nyere computer

Find hastighedstesten her.

Åbent internet

Åbent Internet betyder at abonnenten har en åben forbindelse til Internettet, udenom KAF’s normale firewall. Abonnenten har derfor selv ansvaret for at have tilstrækkelig firewall på sin computer. Registrering vil stadig blive ført i KAF’s PIX-log, i henhold til gældende lovgivning på området.

Har man hjemmearbejdsplads og skal bruge en VPN-forbindelse, eller har man brug for en NAS-server der kører på ens hjemadresse, vil åbent Internet  i nogle tilfælde være nødvendigt. Ligeledes kan det være en fordel med Åbent Internet i forbindelse med visse onlinespil.

For at få Åbent Internet skal man kontakte hotline. Servicen er gratis.

Priser

Priser

Oprettelsesgebyr (Ny pris i 2016)
Prisen gælder også for ejendomme hvor der har været tilsluttet internet, men tilslutningen er blevet opsagt og modem mv. er afleveret.
Prisen dækker 1 stk. kabelmodem, 1 stk. patchkabel á 2 meter, 10 meter antennekabel, tilkobling af kabel til nettet samt tilslutning af kabelmodem.
Medlemmet skal selv sørge for router og selv trække antennekablet fra husets antenneindgang til modemplaceringsstedet.
0,00
Internet når man også har TV-pakke
Pris pr. måned:
199,00
Internet uden TV
Pris pr. måned inklusiv abonnement til foreningen.
258,00
Ejerskifte ved hussalg
Ved salg af ejendom og overdragelse af forbindelsen til ny ejer, kan dette ske uden udgifter køber eller sælger. Det påhviler sælger at meddele foreningens kasserer at ny ejer ønsker at overtage. Hvis ny ejer ikke ønsker at overtage TV og/eller internet, påhviler det også sælger at opsige abonnementet.
Hvis abonnementet på internet opsiges og modemmet afleveres, betragtes en genåbning som en nytilslutning.
0,00
Åben internet
Månedligt tillæg for en forbindelse hvor der køres udenom KAF's firewall
60,00
Gebyr for genåbning af Internetforbindelse
Ved lukning pga. restance. Hele restancebeløbet skal være betalt inden genåbning kan finde sted.
150,00
Gebyr pr. betalingspåmindelse
Sendes der betalingspåmindelse for at minde om forfalden betaling, pålægges gebyret på hver påmindelse. Påmindelsesgebyret er momsfri.
100,00

Tilslutning

Tilslutning

Hvis du ønsker at tegne abonnement på internettet skal du underskrive en kontrakt. Dette foregår i vores servicebutik, som ligger på Klarupvej 70 og har åben hver tirsdag fra 19.00 til 20.00.Oprettelsen inkluderer 1 stk. kabelmodem, 1 stk. patchkabel á 2 meter, 10 meter antennekabel, tilkobling af kabel til nettet samt tilslutning af kabelmodem. Medlemmet skal selv sørge for router og selv  trække antennekablet fra husets antenneindgang til modemplaceringsstedet. Tilslutning af kabel til nettet, samt tilslutning af kabelmodemmet foretages af Klarup Kabelnets servicetekniker. Efter tilkobling skal medlemmet selv tilslutte router og Pc samt konfigurere Pc’en til nettet.
En trådløs router kan købes i butikken.
Når kontrakten er underskrevet udleveres kabelmodem og kabler, samt en vejledning for tilslutning. I vejledningen findes telefon nr. til Hotline. Denne skal du selv kontakte, når du er klar til at blive tilkoblet.

 

Fejlmelding

Klarup Kabelnets bestyrelse og servicetekniker har desværre ikke et samlet overblik over, hvordan nettet kører hos de enkelte brugere. Så er der noget galt med nettet hos dig, kræver det en fejlmelding, før vi kan gøre noget ved det.

Ved problemer med internet og radio/TV kanaler kan foreningens hotline kontaktes på tlf. 22444980
Hotlinen er bemandet hverdage 10 –13 og 16 –20, weekend og helligdage 12 –18.
24. og 31. december åben 10 –13.
Hotlinen er lukket Nytårsdag, Skærtorsdag, Påskedag, Pinsedag samt 1. og 2. juledag.
Ringer du til hotlinen udenfor åbningstiden, kan du lægge en besked med dit navn, adresse og telefonnummer, så ringer vi tilbage til dig hurtigst muligt.

Foreningen abonnerer på en SMS tjeneste og ved større nedbrud udsendes hurtigst muligt en SMS til mobilnumre registreret i det berørte område. Er dit mobilnummer ikke registreret på din adresse, fx en firmatelefon, og ønsker du alligevel at modtage en sms eller er du tilmeldt, men ønsker ikke at modtage vores sms, kan du tilmelde/afmelde dig her

Opsigelse

Opsigelse

Internettet kan opsiges med en måneds varsel. Opsigelsen skal sendes på email til erj@kafnet.dk

Ejerskifte ved hussalg

Ved salg af ejendom og overdragelse af forbindelsen til ny ejer, kan dette ske uden udgifter for køber eller sælger. Det påhviler sælger at meddele foreningens kasserer at ny ejer ønsker at overtage. Hvis ny ejer ikke ønsker at overtage TV og/eller internet, påhviler det også sælger at opsige abonnementet.

Hvis abonnementet på internet er opsagt og modemmet afleveret, betragtes en genåbning som en nytilslutning.